Voor wie en door wie

Mindfulness is geschikt voor iedereen die behoefte heeft aan meer rust en balans in zijn of haar leven. Voor wie minder wil piekeren, meer aan zichzelf wil toekomen, of wil leren omgaan met pijn- of stressklachten.

Mindfulness is niet geschikt als je weerzin hebt tegen meditatie, omdat dat nu eenmaal de methode is waarmee we werken.

Er zijn een aantal specifieke indicaties voor mindfulness (MBSR):

stressklachten: MBSR is effectief bij het reduceren van stressgerelateerde klachten, zoals overspannenheid of burn-out. Maar ook als je het gevoel hebt niet meer aan jezelf toe te komen,  of moeite hebt met het stellen van grenzen en nee-zeggen.  
pijnklachten: Het helpt om je op een andere manier naar de pijn te
gaan verhouden, waardoor de pijnbeleving verandert. Dit kan bijdragen aan beter functioneren en het ervaren van welzijn, ondanks pijn en beperkingen.
risico voor terugval na depressie: MBCT is bewezen effectief bij het voorkomen van terugval na depressie.

wanneer is mindfulness juist niet geschikt?
Bij bepaalde klachten is het niet verstandig om mindfulness te beoefenen, of is het eenvoudig niet werkzaam. Dit geldt voor acute psychose of risico daarop, en voor verslavingsproblemen (aan alcohol of drugs bijvoorbeeld). Daarnaast wordt mensen die in een te hectische periode in hun leven zitten aangeraden om even te wachten met deelname aan een training. Dit eenvoudigweg omdat de beoefening van je vraagt om elke dag ca. 45 minuten te oefenen. In te drukke periodes in je leven is dat vaak simpelweg niet haalbaar.

Door wie; Omdat mindfulness inmiddels bewezen effectief kan zijn bij diverse klachten komen er steeds meer aanbieders. Dat is op zich goed nieuws. Helaas zijn daar ook steeds meer “trainers” bij die het niet zo nauw nemen met de protocollen en ook niet eerst samen kijken of het wel geschikt is voor je. Laat je dus goed voorlichten of een trainer ook gecertificeerd is zodat de kwaliteit van de inhoud van de training ook gewaarborgd is.